نمایشگر دسته ای مطالب

بازگشت به صفحه کامل

اولین نشست مشترک اعضای هیات علمی دانشکده علوم ورزشی و تربیت بدنی با مدیران حوزه ورزشی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه اردیبهشت ماه 98

اولین نشست مشترک اعضای هیات علمی دانشکده علوم ورزشی و تربیت بدنی با مدیران حوزه ورزشی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه اردیبهشت ماه 98


مقدمه :

با شروع جلسه در مورخ 23 اردیبهشت 98 در دانشکده علوم ورزشی دانشگاه رازی جناب آقای سلمان محمدی به ارائه گزارشی در خصوص تاریخچه همکاری فی مابین و اهمیت موضوع پرداخت. ایشان اشاره کرد که :  از سال 1306 هجری شمسی بر اساس قانونی که از تصویب مجلس شورای ملی وقت گذشت درس تربیت بدنی و ورزش به صورت اجباری جزء برنامه های درسی تمام دوره های تحصیلی قرار گرفت. به موجب این قانون هر روز یک ساعت از برنامه های دانش آموزان به درس تربیت بدنی اختصاص یافت اما اجرای این قانون به علت کمبود نیروی انسانی متخصص و امکانات اجرائی عملا با مشکل مواجه شد. بطوریکه در سال 1314 به منظور تامین معلم تربیت بدنی مورد نیاز آموزش و پرورش تاسیس شد تا اجرای درس تربیت بدنی درتمام پایه های تحصیلی از ابتدائی تا پایان دوره متوسطه توسط معلم تخصص تربیت بدنی تدریس شود اما با صدور بخشنامه 4628 ت-ن مورخ 3/6/1363 بدستور وزیر وقت بکارگیری معلم خاص تربیت بدنی در دوره ابتدایی حذف و تدریس تربیت بدنی به معلمان یا آموزگاران همان پایه محول شد که این موضوع به اعتقاد اکثر کارشناسان با توجه به اهمیت دوره ابتدائی زیانهای بزرگی به ورزش آموزشگاهی و ورزش کشور وارد کرد.تشکیلات تربیت بدنی و ورزش مدارس از سال 1323 در سطح کشور با عنوان اداره کل تربیت بدنی در سطح استان با عنوان کارشناسی مسئول و در سطح شهرستان با عنوان اداره کل تربیت بدنی در سطح استان با عنوان کارشناس مسئول و در سطح شهرستان با عنوان مسئول تربیت بدنی آموزشگاهها شروع به فعالیت نمود. ضرورت ارتقاء تشکیلات تربیت بدنی آموزشگاهها از سالهای قبل از انقلاب مطرح بود تا اینکه برای اولین بار در سال 1357 تشکیلات تربیت بدنی و ورزش مدارس از اداره کل به معاونت ارتقاء پیدا کند. اگر چه این ارتقاء تشکیلات باعث خشنودی جامعه ورزش کشورگردید اما کمتر از یک سال مجدداَ تشکیلات تربیت بدنی ازمعاونت در سطح وزارت آموزش و پرورش به یک اداره کل زیر نظر معاون پرورشی تنزل پیدا کرد. طی دو دهه اخیر موضوع ارتقاء تشکیلات همیشه توسط متخصصین و کارشناسان تعلیم و تربیت، تربیت بدنی مطرح بود تا اینکه درسال 1378 به پیشنهاد معاون پرورشی وقت، اداره کل تربیت بدنی به دو اداره کل تربیت بدنی دختران و پسران درسطح ستاد تفکیک و این تشکیلات در سطح استانها و شهرستانها نیز تحقق پیدا کرد. به رغم نرخ بالای جمعیت جوان درکشور و علاقه قشر عظیمی از مردم به ورزش، همچنان جامعه ما، با ناکامیها، معضلات و مشکلات در ورزش، این پدیده همگانی، روبروست.


حمایت دولت از ورزشگاهها و مسابقات فصلی، ایجاد و امکانات و بسترهای فعالیت ورزشی در مدارس و به کارگرفتن مدیران آگاه و مسلط در بخشهای مرتبط با ورزش، از جمله نیازهای اولیه جامعه ورزشکاری ماست.

در ادامه دکتر عیدی ریاست دانشکده علوم ورزشی ضمن خوش آمد گویی و ابراز خشنودی از همکاری دوطرفه اهمیت تبادل یک تفاهم نامه را متذکر شد.

ایشان اشاره کردند که : در کشورهای پیشرفته دنیا قهرمانان ورزشی به صورت کلاسیک در مدارس شناسایی می شوند و به سطوح بالا دست پیدا می کنند. تربیت بدنی از جمله رشته هایی است که از علوم مختلف مانند فیزیولوژی، مدیریت، جامعه شناسی، روانشناسی برای تقویت و تربیت جسم و روان انسان استفاده می کند.
فارغ التحصیلان این رشته در طی دوران تحصیل با آمادگی جسمانی، آناتومی، روانشناسی عمومی، تغذیه و بهداشت مواد غذایی، فیزیولوژی، تاسیسات و اماکن ورزشی، آزمونهای ورزشی و ... آشنا شده و در تمرینات عملی ورزشهای فوتبال، والیبال، ژیمناستیک، بدمینتون، شنا، دو و میدانی، بسکتبال، کشتی، تیراندازی، هندبال، تنیس روی میز و ... شرکت می کنند.
در این رشته تحصیلی دانشجویان تا حد یک پزشک یار با جسم انسان آشنا شده و از سویی دیگر بخشی از دروس این رشته شامل علوم تربیتی است تا دانشجوی این رشته با کنش و و اکنش انسان ها آشنا شود و بتواند به عنوان یک مربی با ورزشکاران یا دانش آموزان به درستی برخورد کند.

در ادامه ارائه تفاهم نامه ای با 14 محور مورد بحث و تبادل نظر بین اساتید و مدعوین قرار گرفت و مقرر گردید کارگروهای ویژه ای در خصوص تدوین برنامه ای عملیاتی تشکیل گردد.
برنامه عملیاتی مشترک بین دانشکده علوم ورزشی دانشگاه رازی و اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه سال 98 -99

ردیف

عنــوان فعالیت

واحدفعالیت

هدف کمی پیش بینی شده

در سال 98-99

 

1

مشاوره در خصوص بهسازی و ایمن سازی اماکن و فضاهای ورزشی مورد نیاز درس تربیت بدنی و فعالیت های ورزشی مدرسه

مدرسه

 

2

مشاوره در حوزه حفظ و نگهداری اماکن، فضا و تجهیزات ورزشی و سالن های داخل مدرسه

سالن ورزشی

 

3

معرفی معلم تربیت بدنی به دوره های آموزشی نیروی انسانی حوزه تربیت بدنی و فعالیت های ورزشی

نفر

 

4

تشکیل کانون های حرکات اصلاحی و توانمندی سه جانبه دانش آموز- معلم -مدرسه

کانون

 

5

مدارس الگو سلامتی و تندرستی

مدرسه

 

6

کیفیت بخشی مدارس تخصصی ورزش

مدرسه

 

7

افزایش میزان پوشش دهی دانش آموزان شرکت کننده در المپیاد ورزشی درون مدرسه ای

نفر

 

8

برنامه الگویی و صحیح اجرای نرمش صبحگاهی

نفر

 

9

برگزاری کانون های ورزشی درون مدرسه ای

کلاس

 

10

معرفی دانش آموزان به کانون های ورزشی برون مدرسه ای

نفر

 

11

اجرای فعالیت حیاط پویا درراستای اجرای برنامه درس ملی با تاکید بر درس تربیت بدنی در  دوره ابتدایی

مدرسه

 

12

بررسی وضعیت الگوی رشد صحیح تغذیه و سبک سالم زندگی

نفر

 

13

طرح توانمند سازی و دانش افزایی معلمین ورزشی مدارس بعنوان سفیران سلامت مدارس

مدرسه

 

14

مشاوره در برگزاری و مدیریت شیوه صحیح مسابقات در مقاطع تحصیلی مطابق با متد روز

مدرسه